Monday, January 19, 2009

Cerita Akid

Akid seorang budak yang pandai dan rajin di sekolahnya. Ramai rakan-rakanya suka bermain dan berkawan dengannya. Semua guru disekolahnya juga amat suka dan sayang kepada Akid, kerana Akid selalu ringan tulang untuk membantu guru-gurunya setiap kali dia datang ke sekolah. Akid juga merupakan pelajar paling pintar disekolah itu. Setiap kali peperiksaan dia sentiasa mendapat temapat pertama didalam kelasnya. Tetapi Akid berasa susah hati dan rendah diri bila teringatkan ayahnya hanya seorang pekerja buruh binaan.
Pada suatu hari selepas pulang dari sekolah dia telah bercerita kepada emaknya disekolahnya kebanyakkan dari ayah rakan-rakannya bekerja dengan jawatan yang tinggi-tinggi. Ada yang menjadi guru, peguam, doktor, farmasi dan lain-lain lagi. Lalu Akid bertanya kepada emaknya kenapa ayahnya berkerja sebagai pekerja buruh binaan sahaja. Emaknya dengan tenang menceritakan kepada anaknya pula bahawa kerja yang dilakukan oleh ayahnya itu amat bermakna kepada ramai orang. Ini kerana kata emak Akid semua orang yang berjawatan tinggi itu boleh bercuti dari kerja mereka dan pergi melancong berminggu-minggu atau beberapa bulan.
Tetapi tidak boleh bagi pekerja buruh binaan seperti ayahnya kerana kalau dia bercuti lama-lama maka tidak adalah bangunan yang tinggi-tinggi seperti yang kita lihat didalam negara kita sekarang ini. Kerana jasa pekerja buruh binaan seperti ayah Akidlah semua bangunan yang tinggi-tinggi itu dapat dibina dan berdiri dengan megahnya. Semua rakyat dinegara ini berasa bangga kerana mempunyai bangunan tyang tertinggi didunia. Yang mana kebanyakkan dari pekerja yang membina bangunan ini terdiri dari pekerja buruh binaan seperti ayah Akid. Tanpa disedari oleh Akid dan emaknya perbualan mereka itu tadi telah didengari oleh ayah Akid yang baru balik dari kerja. Menitis air matanya kerana mendengar cerita isterinya yang bijaksana itu.
Bermula hari itu Akid tidak berasa rendah diri lagi. Sebaliknya dia berasa bangga kerana bangunan-bangunan yang tinggi dibina oleh orang-orang yang bekerja seperti ayahnya.

No comments:

Post a Comment